Mahkota Dewa dan khasiatnya.

Mahkota Dewa .... pertama kali mendengar tentang Mahkota Dewa. Sungguh tak pernah dengar sebelum ini apatah lagi membayangkan bagaimana rupa Mahkota Dewa. Adakah ianya seperti dewa-dewi yang memakai mahkota??? (oohh...saya dimomokkan dengan gambaran dewa dewi cerita Tamil/Hindustan).

Ehhh..apa pulak kaitan Mahkota Dewa dengan blognurkhai??? 

Haa..rupa-rupanya salah satu kandungan Produk Durrah mempunyai buah Mahkota Dewa tetapi di dalam bahasa saintifiknya : Phaleria Papuana 






Bagi yang ingin mengenali tanaman Mahkota dewa...ianya merupakan tanaman jenis pohon yang berkembang dan tumbuh sepanjang tahun dan mencapai ketinggian 3-4m.Batang bergetah terdiri dari kulit yang berwarna coklat kehijauan dan batang kayu berwarna putih, ianya berakar tunjang.



Buah mahkota dewa(seperti gambar diatas)berbentuk bulat, diameter 3-5cm, permukaan 
licin, beralur, ketika muda warnanya hijau dan merah setelah masak. Daging buah berwarna putih, berserat dan berair.


Mahkota Dewa berkhasiat dalam mencegah dan membantu proses penyembuhan berbagai macam penyakit antara lain seperti tekanan darah tinggi, meningkatkan vitalitis bagi penderita diabetes, kanser, gout, liver, alergi, ginjal, jantung, pelbagai penyakit kulit, mengatasi ketergantungan ubat, rheumatik, insomnia juga meningkatkan stamina dan ketahanan terhadap influenza.(selsema)

Buahnya berkhasiat menghilangkan gatal (antipruritus) dan antikanser. Tetapi bijinya adalah beracun (yang tanam sendiri tu...berhati-hati)

Kandungan kimia daun mahkota dewa pula mengandungi antihistamin, alkoloid, saponin dan polifenol (lignan). Manakala kulit buah mahkota dewa mengandungi alkaloid, saponin dan flavonoid.

Alkaloid - berfungsi sebagai detoksifikasi yang dapat meneutral racun di dalam tubuh. 



Polifenol - berfungsi sebagai anti-histamin (anti-alergi).

Saponin - menjadi sumber anti-bakteri dan anti-virus, meningkatkan sistem kekebalan tubuh, meningkatkan vitalitis, mengurangi kadar gula dalam darah, mengurangkan penggumpalan darah.

Flavanoid - melancarkan peredaran darah ke seluruh tubuh dan mencegah terjadinya penyumbatan pada pembuluh darah, mengurangi kandungan kolesterol serta mengurangi penimbunan lemak pada dinding pembuluh darah, mengurangkan kadar risiko penyakit jantung koroner, mengandungi anti-inflamasi (anti-radang), berfungsi sebagai anti-oksidan, membantu mengurangi rasa sakit jika terjadi pendarahan atau pembengkakan.



Pelbagai kaedah perawatan menggunakan Mahkota Dewa ini samada menggunakan teknik rebusan, teknik rendaman. Dan jika anda berminat untuk mendapatkan info2 menggunakan bolehlah singgah di salah satu blog yang saya layari untuk mendapatkan input-input iaitu : Blog KantanMerah (saya terus teringat laksa bila baca nama blog akak nie ).


Itu salah satu review saya untuk kandungan Produk Durrah....maka bersambung lagi, sebab nak jumpa prospek JPrune 

No comments: